Πως να παρουσιάζεις όπως ο Steve Jobs

steve-jobs-presentation-style

Αναμφισβήτητα, ο Steve Jobs ήταν ένας από τους καλύτερους presenters του κόσμου. Ανέβαινε στο stage, παρουσίαζε με πάθος και αποθέωνε τα πλήθη! Βέβαια, δεν γεννήθηκε με το χάρισμα. Εξασκήθηκε αρκετά, όπως ο Elon Musk και ο Mark Zuckerberg.

Ό,τι και να κάνεις θα βρίσκεις συχνά μπροστά σου παρουσιάσεις. Στο πανεπιστήμιο, στη δουλειά, σε ένα συνέδριο. Αργά ή γρήγορα θα κληθείς να κάνεις μια παρουσίαση μπροστά σε κόσμο. Πολλοί το κάνουν, λίγοι το κάνουν σωστά. Συχνά βλέπεις αποτυχημένες παρουσιάσεις και δεν εννοώ μόνο στα slides, αλλά και στον τρόπο.

Θα γράψω, λοιπόν, μερικά tips που θα δώσουν άλλο αέρα στις επόμενες παρουσιάσείς σου. Ας ξεκινήσουμε από τα slides.

Less is more. Όσο λιγότερο περιεχόμενο έχουν τα slides, τόσο το καλύτερο. Εσύ κάνεις την παρουσίαση, όχι οι διαφάνειές σου!

  • Διάλεξε ένα ή το πολύ δύο χρώματα (με ελαφρύ gradient) για το background.
  • Επίλεξε ένα καθαρό, μοντέρνο font. Μακριά, φυσικά, από τα Comic Sans.
  • Κράτησε μόνο τα slides που χρειάζεσαι. Να υπολογίζεις ότι κάθε slide χρειάζεται περίπου 1 λεπτό παρουσίασης.
  • Όχι πάνω από 3 bullets σε κάθε slide! Πες αυτά που θες να πεις και κράτα την ουσία που πρέπει να προσέξει το κοινό.
  • Μια εικόνα, 1000 λέξεις! Αν μπορείς, αντικατέστησε τα bullets και τις λέξεις με εικόνες. Ο κόσμος θα θυμάται τις εικόνες σου.
  • Απαγορεύονται δια ροπάλου οι παράγραφοι. Κανένας δεν θα μπει στο κόπο να τις διαβάσει. Επίσης, απαγορεύονται δυσανάγνωστα κείμενα, γραφήματα ή εικόνες που περιλαμβάνουν λέξεις και χρειάζονται μεγενθυτικό φακό.
  • Δεν χρειάζεται να έχεις την ημερομηνία (την ξέρουν όλοι), ούτε πόσα slides απομένουν για το τέλος. Φυσικά, κανένας δεν θα πατήσει στα links της βιβλιογραφίας που ενδέχεται να βάλεις, εκτός αν σκοπεύεις να ανεβάσεις την παρουσίαση στο SlideShare.
  • Φρόντισε να τιτλοφορείς έξυπνα την διαφάνειά σου, με κείμενο τόσο σύντομο ώστε να χωράει σε ένα Tweet.

elon-musk

Αρκούν, όμως, τα παραπάνω; Η απάντηση είναι “όχι“. Πρέπει να δωθεί εξίσου έμφαση στο παρουσιαστικό κομμάτι.

Το κλειδί είναι το engagement με το κοινό. Ο Steve και ο Tim Cook δεν παρουσιάζουν, επικοινωνούν με τον κόσμο! Πρέπει να τους κάνεις να ακούν εσένα και να ρίχνουν ματιές στα slides για τα σημεία-κλειδιά.

tim-cook-2

  • Ξεκίνα με έναν χαιρετισμό. Ρώτα το κοινό αν είναι καλά. Μπορείς να πεις μέχρι ότι είσαι αγχωμένος. Θα βοηθήσει στην δημιουργία επικοινωνίας.
  • Πες μια ιστορία που πουλάει. Πάντα έπιανε και θα συνεχίσει να πιάνει. Όπως και το χιούμορ!
  • Μην κοιτάς ποτέ το πανί ή τον υπολογιστή σου. Το βλέμμα σου πρέπει να είναι στο κοινό. Σε όλους, όχι μόνο προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση.
  • Μην μένεις ακίνητος, κοιτώντας το πάτωμα ή τον ουρανό, όπως πιθανώς έκανες με τα ποιήματα στο Δημοτικό. Κινήσου στο χώρο και χρησιμοποίησε τα χέρια σου καθώς μιλάς. Έτσι θα δείξεις την ενέργεια σου στον κόσμο και δεν θα βαρεθεί να σε ακούει ούτε δευτερόλεπτο.
  • Μάθε απ’ έξω την ροή αλλά όχι το περιεχόμενο. Μια επιτυχημένη παρουσίαση γίνεται από καρδιάς, μιλώντας με πάθος.
  • Το πιο σημαντικό: Χαμογέλα! Δεν υπάρχει καμία παρουσίαση του Steve Jobs που να μην χαμογελάει ή να μην είναι ενθουσιασμένος!

Ρίξε μια ματιά στο παρακάτω απόσπασμα από την παρουσίαση του πρώτου iPhone το 2007 και θα καταλάβεις πως εφαρμόζονται όλα τα παραπάνω!

Πρόσεξε, επίσης, την δύναμη των stories και το πάθος με το οποίο παρουσιάζει ο Barack Obama.

Δώσε χρόνο στην δημιουργία και πρόβα των παρουσιάσεών σου. Ακολούθησε όλα όσα αναφέρθηκαν. Να είσαι σίγουρος για αυτά που παρουσιάζεις και το άγχος θα φύγει κατευθείαν, δημιουργώντας μία killer presentation! Να θυμάσαι: Less is more.

tim-cook